تهدید حامیان دولت به افشاگری از سوی احمدی‌نژاد
تاريخ : 24 / 11 / 1390برچسب:, | 11:26 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

آفتاب: مجلس به تعطیلات انتخاباتی رفت. از امروز تا 12 اسفند که روز رای‌گیری است، 287 کرسی‌نشین بهارستان رفتند تا به قول خودشان آخرین حرف‌هایشان را با مردم بزنند، از عملکرد خود دفاع کنند و اگر توانستند آنها را قانع کنند و یک دور دیگر بمانند بر مسند راس امور بودن، البته سه هفته نفس گیر پیش رو دارند؛ رقبایی تازه نفس را در شهرستان‌ها پیش رو دارند که عموما دست‌شان در برابر نماینده‌ها «پر»تر است. 

روزنامه اعتماد نوشت: جدا از اینکه آقایان نماینده باید بگویند در این سه سال و نیم برای حوزه‌های انتخابیه‌شان از وام و اشتغال گرفته تا آوردن بیمارستان و کارخانه و... چه کردند، شاید ملزم شوند درباره عملکرد سیاسی‌شان هم توضیحاتی به مردم بدهند. اینکه در این سه و سال نیم با چه طیفی بودند، از چه کسی حمایت کردند و چرا؟

مجلس هشتم هر قدر از عمرش گذشت، زیر چتر «رایحه خوش خدمتی»ها (حامیان احمدی‌نژاد) خلوت‌تر شد و صف منتقدان افزون‌تر، هر چند خیلی‌ها ترجیح دادند در این سیالیت حمایت و عدم حمایت، بیرق «اصول‌گراییم؛ نه حامی احمدی‌نژاد، نه منتقدش» را در دست بگیرند تا ضرری از این طناب‌کشی سیاسی درون‌گروهی، نصیب‌شان نشود، اما به هر روی، در افکار عمومی، اصول‌گرا شناخته می‌شوند و باید از کارنامه مجلسی تمام اصول‌گرایان دفاع کنند.

گرچه با اعلام وصول طرح سوال از احمدی‌نژاد، بسیاری از آقایان نماینده عنوان می‌کردند با دستی پر به شهرشان برمی‌گردند و اگر مردم از وعده‌های انجام نشده رییس‌جمهوری و مصوبه‌های خاک‌خورده سفرهای استانی و باقی انتظارات باقی مانده از دولت نهم و حال دهم، از آنها سوال کنند، جوابی خوب و شاید قانع‌کننده خواهند داشت: «احمدی‌نژاد را احضار کرده‌ایم؛ بعد انتخابات از او سوال می‌کنیم». پاسخی که مسلما خیلی از سوال‌ها و انتظارها و شاید بتواند اعتراض‌های مردم در حوزه‌های انتخابیه را چند هفته‌یی به عقب بیندازد.

گرچه آمدن موضوع طرح سوال از احمدی‌نژاد به صحن مجلس، دربرگیرنده موضوعات عمومی است و برای وعده‌های محلی و منطقه‌یی دولت در هر شهر و روستا کارایی ندارد، اما شاید «پاسخی» غیرتکراری و جدید برای سوال‌های مکرر مردم در حوزه‌های انتخابیه باشد.

شاید به همین دلیل هم هست که دولتی‌ها این روزها مشتاق بودند طرح سوال از احمدی‌نژاد قبل از انتخابات اسفند در صحن مطرح شود تا به گفته آنها احمدی‌نژاد افشاگری‌هایی کند و گرچه این درخواست، با تعطیلی مجلس در حد خواسته باقی ماند، اما در دو روز گذشته رسانه‌ها و افراد نزدیک به احمدی‌نژاد یک دستور کار مشترک را پیگیری می‌کردند: «چرا احمدی‌نژاد را قبل از برگزاری انتخابات به صحن دعوت نکردید تا از خود و کابینه‌اش دفاع کند؟»؛ سوالی که میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد پرسید، نماینده‌های رایحه خوش‌خدمتی مجلس هم مطرح کردند و حتی در شماره دیروز روزنامه ایران هم می‌شد گزارش‌ها و مصاحبه‌های فراوانی با همین مضمون دید.

دولتی که تا دیروز، از هر تلاشی برای مطرح نشدن طرح سوال از رییس‌جمهوری تلاش کرد، حال، عجله دارد و پیغام می‌دهد بهترین فرصت برای دفاع احمدی‌نژاد از خودش در برابر سوالات منتقدانش در مجلس هشتم، فرصتی پیش از برگزاری انتخابات است. حتی میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد می‌گوید اگر مجلس هفته بعد را تعطیل نمی‌کرد، احمدی‌نژاد حاضر بود هفته آینده برای جواب دادن بیاید؛ «عجله برای شکستن تابویی که تاکنون در تاریخ 33 ساله کشور صورت نگرفته است». اشتیاقی برای جواب دادن که شاید جنبه تبلیغاتی خوبی می‌توانست برای احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات داشته باشد؛ فرصتی سه‌ساعته و تریبونی مستقیم برای آقای رییس‌جمهور جهت دفاع از خودش. به هر روی اصولگرایان با فراست خاصی این موضوع را به بعد از انتخابات موکول کردند تا باشد فرصتی برای آینده.

اختیارات احمدی‌نژاد یا بی‌قانونی دولت؟

معاون پارلمانی احمدی‌نژاد به باشگاه خبرنگاران جوان گفته نمایندگان سوال‌کننده نمی‌خواهند پاسخ‌های احمدی‌نژاد پیش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود. میرتاج‌الدینی باز هم این موضوع را تکرار کرد که اصل سوال از رییس‌جمهوری سیاسی است که با محوریت تعدادی از نمایندگان مخالف دولت و جریان اقلیت شکل گرفته و تیم منتخب نمایندگان سوال‌کننده از یک طیف هستند و اکثریت نمایندگان در جریان پاسخ‌های نمایندگان رییس‌جمهوری قرار نگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی سوال از رییس‌جمهوری تنها سه چهار نفر از سوال‌کنندگان شرکت می‌کردند، ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره قانع شدن یا نشدن هم از سوی تعداد محدودی صورت می‌گرفت و انصاف اقتضا می‌کرد پاسخ‌ها را می‌شنیدند و بعد اعلام می‌کردند قانع شده‌اند یا خیر. حتی در بسیاری موارد در کمیسیون‌ها شاهد بودیم پاسخ‌های محکم و مستدل از سوی نمایندگان رییس‌جمهوری داده می‌شود اما چون تصمیم داشتند قانع نشوند اعلام می‌کردند قانع نشده‌اند. میرتاج‌الدینی همچنین برخی موارد سوال را خلاف قانون اساسی می‌داند: «سوال نمایندگان باید درباره وظایف رییس‌جمهوری باشد در حالی که چند مورد از سوال‌ها از جمله سوال‌های پنجم، هشتم و نهم خارج از وظایف رییس‌جمهوری و درباره اظهارات یا اختیارات ایشان است.»

حسن نوروزی نماینده حامی دولت هم می‌گوید اکنون زمان طرح این مسائل گذشته و بیات شده؛ با توجه به اینکه بسیاری از مسائل را رییس‌جمهوری پذیرفته و اصلاح کرده، احیای مجدد مسائلی که فراموش شده صلاح نیست. صلاح نیست از فضای باز و آرام کشور سوءاستفاده شود و مسائل ساده و پیش پا افتاده‌یی را که گاهی در کلمات سیاستمداران بیان می‌شود به عنوان یک بحران سیاسی قلمداد و در مقابل آن جبهه‌گیری کرد.

کوثری هم به عنوان یکی دیگر از حامیان احمدی‌نژاد به ایسنا گفته بعضی از سوالات مطرح شده، از اختیارات رییس‌جمهوری است اما برخی سوالات همچون دلیل عدم اجرای قانون، قابل پیگیری است.

اما کوچک‌زاده نماینده دیگر حامی دولت از حقایقی سخن گفت که طراحان سوال از رییس‌جمهوری نمی‌خواهند احمدی‌نژاد به آن بپردازد. او به روزنامه دولت گفت که در رفتارهای کسانی که سوال می‌کنند آنقدر کینه و بغض و عدم صداقت می‌بینیم که هر فسادی از آنها احتمال دارد و ممکن است با این قصد که حقایق پیش از انتخابات روشن نشود، زمان حضور رییس‌جمهور را به بعد از انتخابات موکول کرده باشند و در این زمینه هم صداقت و حسن نیتی از آنها نمی‌بینیم. به هر حال، با تمام این تعابیر مختلف و متناقض، درهای مجلس بسته شده و طرح سوال از احمدی‌نژاد می‌رود برای بعد از انتخابات تا دیگر انگ سیاسی‌کاری زده نشود و استفاده ابزاری برای انتخابات هم از آن نشود.
کد مطلب :


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: